Eclipsi parcial de Lluna el 28 d'agost!
Data de publicació. 21 d'agost de 2026
Data de publicació. 21 d'agost de 2026
Els eclipsis es produeixen quan s’alineen tres cossos: el Sol, la Terra i la Lluna. Si la Lluna es troba al mig, els raigs solars no arriben a la Terra i es produeix un eclipsi de Sol, com el que vàrem veure el 12 d’agost passat. Si la Terra es troba al mig, els raigs solars no arriben a la Lluna, i es produeix un eclipsi de Lluna, com el que veurem el 28 d’agost vinent.
És a dir, la Lluna ha de ser nova en el cas dels eclipsis de Sol, o plena en els eclipsis de Lluna. Però tenim una lluna plena i nova cada mes. Per què no tenim eclipsis cada mes? La Lluna no gira al voltant de la Terra en el mateix pla que la Terra al voltant del Sol. Només travessa aquest pla dues vegades al mes. Perquè es produeixi un eclipsi, a més de ser lluna nova o plena, ha de coincidir amb el pas per aquest pla, anomenat node. Per això, els eclipsis no es produeixen cada mes, sinó només durant un parell de períodes a l’any, i en parelles! Per exemple, la Lluna s’interposa davant el Sol el 12 d’agost… i un parell de setmanes després passa darrere la Terra, i el 28 d’agost tenim un eclipsi de Lluna.
Els eclipsis de Sol només són visibles en una part de la Terra perquè l’ombra de la Lluna és molt petita: d'uns tres-cents quilòmetres d’amplada. És molt poc habitual que un punt concret de la Terra sigui testimoni d’un eclipsi total de Sol. Els eclipsis de Lluna són visibles a tota la part nocturna de la Terra perquè l’ombra de la Terra és diverses vegades més gran que la Lluna.
Els eclipsis de Lluna han sigut fonamentals per a l’avanç del coneixement humà. Al segle IV aC, Aristòtil es va adonar que l’ombra corba a la Lluna era de fet l’ombra que projectava la nostra pròpia Terra, i que per tant vivíem en un cos esfèric. Un segle més tard, Aristarc de Samos fins i tot es va basar en l’amplada d’aquesta ombra per a calcular les grandàries i distàncies relatives del Sol, la Terra i la Lluna. Encara que els seus càlculs no van ser gaire precisos, eren conceptualment correctes, i el van fer plantejar que el Sol havia de ser el centre del sistema solar.
L’heliocentrisme, però, no va guanyar el debat científic fins quasi dos mil anys més tard, amb Copèrnic!
Circumstàncies de l'Eclipsi de Lluna a Mataró del 2026-08-28 UTC+2
La Lluna entra a la penombra 03:22:16
La Lluna entra a l'ombra 04:33:31
Màxim de l'eclipsi 06:12:54
Sortida del Sol 07:12
La Lluna surt de l'ombra 07:52:21
La Lluna surt de la penombra 09:03:28